Even een update…

Jaja, het is zoals je hier, en op onze Facebook pagina, nogal wat aan de rustige kant. Maarrrrrrr…. Dat betekend natuurlijk niet dat we achter de schermen ook doodleuk op onze krent zitten. Vele uren appen, Googlen, YouTube, Netflix, barhangen en natuurlijk liters en liters bier (en 43, we slaan Nadine natuurlijk niet over) gaan erdoor. Met als resultaat: nou niet echt bijzonder veel….

Maar wat we allemaal wel zo stiekem een beetje in de gaten hebben, de dagen worden korter, de lampjes gaan eerder aan, de bomen hebben nu echt zoiets van, laat maar vallen dat spul (deze keer niet van de droogte). Dat betekend dat het langzaam maar zeker winter gaat worden! En dat betekend weer: Carbage Run!

Het is ondertussen ook alweer een goeie 2 maanden geleden dat we iets met de Saab gedaan hebben. En ons kennende gaat het waarschijnlijk ook weer 2 maanden duren voordat we weer gaan klussen… Maar er zijn een aantal dingen die we nog willen (en een aantal echt moeten) fixen aan de Saab. Hieronder ons ‘to do’ lijstje….

– Thermostaathuis fixen. Nodig? Ja nogal, het koelwater zeikt eruit. In deze staat gaan we de start niet eens halen. Maar wat scheelt eraan dan? Nou, er zit een onmundige scheur in. Iets wat we in RoemeniĆ« ontdekten. Dit euvel hebben we gerepareerd met een, zoals er op het flesje staat, een ‘permanent solution’. Wat hebben we geleerd: permanent is maximaal een aantal maanden volgens Roemeense begrippen blijkbaar. Dit dingetje staat toch wel vrij hoog op ons lijstje zeg maar.

– Winterbandjes. Nodig? Ja, ietwat prioriteit. Maar komt goed. De vorige set bandjes is wel aardig aan het einde van z’n kunnen na 4500 kilometer over Europa’s hoogstandjes der wegenbouw. Kuch…

– Verlamping. Huh? Dat zit er toch allang op? Ja klopt, maar die dingen vreten nogal behoorlijk wat stroom. En we zijn stiekem wel een beetje fan geworden van degelijke ledbalkjes. En, of het waar is gaan we achter komen, het wil in het hoge noorden nog wel eens wat later licht en ook eerder donker worden. Dus een beetje degelijke verlichting (geen lekke armatuurtjes met gaar soldeerwerk i.c.m. schilderstape zeg maar) leek ons wel de moeite van een investerinkje waard. Gaan we ook fixen! Ohja, en ons zwaailichtje moet er natuurlijk ook op! Voor een paar tientjes de neus hebben we een helebult awesomeheid aan lampjes op de kar!

– Toetert. Zit er toch ook al op? Ja klopt, maar uit ervaring weten we nu dat een auto die een tof geluidje maakt het bij het publiek gewoon veel beter doet. Dus ja, als we toch al met een flinke waslijst aan klusjes zitten dan knikkeren we deze er ook gewoon bij!

– Huiswerk. Niet dat we nog op school zitten (zou voor een enkeling in ons team trouwens geen kwaad kunnen, wat extra educatie) maar met min 20 door de sneeuw of met 12 graden door RoemeniĆ« is wel een verschilletje. Een klein beetje research kan natuurlijk nooit kwaad. Wat voor olie knikkeren we in het blok? Gewoon de standaard meuk? Of is dat juist geen goed idee? Vaak buj te bange…

– Autostickers. Nodig? Neu. Leuk? Hopen we op.

– Accu, hebben we ook nog niet. De accu van afgelopen run hadden we in bruikleen. Dus een degelijk dingetje wat tegen een beetje kouwigheid kan is geen overbodige luxe. Er zat natuurlijk wel een accu in toen we de wagen aangeschaft hebben maar dat was geen hele beste. Op het laatste moment kwam er meer troep uit de accu gesijpelt dan er olie uit de motor verdween.

– Bedrading, zekeringen en schakelaars. Als die leuke lampjes en toeters zijn natuurlijk heel geinig, maar er moet wel even een draadje voor getrokken worden. En even een paar luidsprekertjes vervangen in het dashboard was al een meerdagen plan. Negen eigenaren verder en nog steeds die basic crap boxjes die dr in zaten. Dat hoort niet. Dus even wat draden fixen, een bedieningspaneeltje voor de lichies enzulks, en we hebben er weer een dag of wat werk bij.

– Onvoorziene klussen. Sja, we zullen vast nog wel meer aantreffen. De eerste keer op de brug leerde ons dat er linksachter een schokbrekertje nogal lekte. Dus toen we het een hadden opgelost stak het andere de kop op. Dat zal vast dit jaar niet heel veel anders zijn.

Je leest het, we hoeven ons voorlopig niet te vervelen…

Oh, en voor ik het vergeet. Op het moment van schrijven is het nog maar 139 dagen tot de Run! Oftewel nog maar 12055169 seconden. In minuten zijn het er nog maar 200918. En als we het in uren gaan bekijken praten we over 3348 uren. Meer iemand van de weken? Dat zijn er nog maar 19,9. Kijk, dat schiet al lekker op toch! Als je het snel zegt lijkt het bijna niks…